Pokolenie „Z” potrzebuje pomocy w miejscu pracy

Wielu z nas być może myślało, że młodszemu pokoleniu najłatwiej będzie przystosować się do pracy zdalnej w czasie pandemii. Przede wszystkim dlatego, że są bardziej przyzwyczajeni do rozwiązań cyfrowych – często lepiej niż starsze pokolenia. Oczywiście opanowanie technologii jest zaletą, gdy biuro jest zamknięte, a cała organizacja nagle znajduje się w trybie zdalnym. Ale wciąż nie ma tu korzyści, jeśli chodzi o samopoczucie. 
Badanie przeprowadzone przez Microsoft pokazuje, że pokolenie „Z” – innymi słowy osoby urodzone w latach 1997–2012 – to pokolenie, które podczas pandemii najczęściej borykało się z pracą zdalną. Badanie wykazało, że uczestnikom z tej grupy wiekowej trudniej było pozostać zaangażowanym w pracę, wypowiadać się podczas spotkań i prezentować nowe pomysły w porównaniu ze starszymi pokoleniami. 
Informacje zwrotne od pracowników i menedżerów są szczególnie ważne dla młodych ludzi.
Jednym z możliwych powodów, dla których pokolenie „Z” uznało pracę zdalną za trudniejszą niż w przypadku innych grup wiekowych, jest to, że osoby te dopiero zaczynają karierę zawodową. Są nowicjuszami w życiu zawodowym i miejscu pracy, w związku z czym potrzebują większego wsparcia i jasnych wskazówek. Może to być trudna sytuacja zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Kolejnym aspektem jest sytuacja mieszkaniowa. Młodsi ludzie często mają mniej miejsca w domu, a więc nie posiadają optymalnych warunków do pracy zdalnej. Na przykład trudniej jest rozdzielić pracę i życie prywatne, jeśli mieszkasz w małej kawalerce niż w większym domu z osobnym biurem. Wiele młodszych osób mieszka w pojedynkę, co sprawia, że społeczny aspekt miejsca pracy staje się szczególnie ważny, a jego brak – dokuczliwy.
Pokolenie „Z” jest liczną grupą pracowników i wnosi wyjątkową, wartościową perspektywę. Dlatego w interesie każdego pracodawcy powinno leżeć zadbanie o tę grupę!

• Informacja zwrotna od pracowników i menedżerów jest szczególnie ważna dla młodych ludzi. Ważne jest, aby regularnie komunikować się z pracownikiem i dawać do zrozumienia, że jako menedżer jesteś dla niego dostępny, nawet jeśli fizycznie nie jesteś w tym samym miejscu. Ludzie bardziej cenią sobie krótkie e-maile każdego dnia niż tygodniowe podsumowanie w piątki czy poniedziałki. 

• Wykorzystaj kompetencje pracowników i spraw, aby poczuli się potrzebni. Na przykład młody pracownik posiadający wiedzę techniczną mógłby poprowadzić swoich starszych kolegów przez nowy cyfrowy krajobraz. Pomaga to również tworzyć i pielęgnować relacje w miejscu pracy. 

• Pokolenie „Z” doświadcza wysokiego poziomu stresu i jest bardziej narażone na lęki i depresję. Pracodawcy muszą więc nauczyć się rozpoznawać sygnały złego stanu zdrowia psychicznego, a przede wszystkim być w stanie zapewnić wsparcie i narzędzia, które pomogą pracownikom poczuć się lepiej.