Jak praca hybrydowa może przynieść jeszcze lepsze wyniki

Jak praca hybrydowa może przynieść jeszcze lepsze wyniki

Praca hybrydowa już z nami zostanie. Swoboda decydowania, czy chce się pracować w biurze lub zdalnie, to nowa norma w wielu firmach. W niektórych przypadkach jest wręcz koniecznością, bo pomaga przyciągnąć najlepszych pracowników. Jak więc zabrać się za tworzenie dobrze funkcjonującego hybrydowego miejsca pracy – i jakie są pułapki? Oto kilka wskazówek, które pomogą Twojej organizacji.
  • Oszczędza czas dzięki krótszym dojazdom i zapewnia lepszą równowagę między pracą a odpoczynkiem.
  • Mniej czynników rozpraszających i większa koncentracja.
  • Lepsza kontrola nad własnym czasem, co skutkuje zmniejszeniem stresu i poprawą samopoczucia.
  • Większa satysfakcja z równowagi między pracą a życiem prywatnym.
 
  • Zadowoleni pracownicy, którzy cieszą się dobrą równowagą między życiem zawodowym a prywatnym.
  • Większa produktywność - zmotywowani pracownicy osiągają lepsze wyniki.
  • Firma staje się bardziej atrakcyjnym pracodawcą i łatwiej przyciąga/zatrzymuje najbardziej pożądanych pracowników.
  • Otoczenie w pracy – w biurze i miejscu wykonywania pracy zdalnej
  • Zarządzanie – zaufanie, podział odpowiedzialności i jasne procedury
Ciche pokoje: Mniejsze sale konferencyjne mogą służyć również indywidualnym pracownikom, którzy potrzebują wyciszenia. To wszystko dlatego, że biuro powinno sprzyjać dobrej koncentracji. Co więcej, możliwość zmiany pozycji, gdy podpowiada nam to ciało lub umysł, to dobra ergonomia. Podnieś lub opuść biurko, usiądź w strefie wypoczynku lub jadalni albo przenieś się na dwór. Czy takie możliwości istnieją, czy musisz je dopiero stworzyć? Pamiętaj, że przy większej elastyczności stanowisk wzrasta komfort, a pracownicy chętniej przebywają w biurze.

Technologia i aranżacja: Praca hybrydowa zakłada, że równie łatwo spotkać się fizycznie, jak i cyfrowo. To z kolei wymaga zainstalowania odpowiedniej technologii konferencyjnej – najlepiej w kilku pomieszczeniach. Należy też zadbać o aranżację, tak aby każdy czuł się obecny na spotkaniach, niezależnie od tego, gdzie się znajduje. Jedna wskazówka to przesunięcie ekranu telewizora na dłuższy bok stołu, ponieważ wtedy wszyscy, nawet ci uczestniczący zdalnie, będą mogli się lepiej widzieć i nawiązać dobry kontakt.

Miejsce na interakcję: Perspektywa spotkań towarzyskich zawsze przyciągała ludzi do biura. W przypadku hybrydowego miejsca pracy ta atrakcyjność jest szczególnie ważna, ponieważ poczucie „my” jest wzmocnione, gdy się widzimy. Pomyśl o miejscu na spontaniczne spotkania między współpracownikami, kiedy wszyscy czują się bezpiecznie, a kreatywność jest na najwyższym poziomie. Wystarczy kilka sof, foteli i stolików oraz bliskość ekspresu do kawy. Reszta zrobi się sama.
Zdanie odpowiedzialności może być początkowo trudne dla kierownictwa. Wymaga silnej wiary w zdolność pracowników do samodzielnego planowania i wykonywania swoich zadań. Jednak wzajemne zaufanie i odpowiedzialność to istotne warunki wstępne dla skutecznej pracy hybrydowej. Odważ się pozwolić pracownikom na rozwój.

Odpuść kontrolę: Ważne jest, aby menedżerowie przestali postrzegać pracę jako miejsce, ale jako coś, co się robi. Wtedy geografia i czas wykonywania stają się mniej ważne. Zapewnij pracownikom odpowiednie warunki do wykonywania dobrej pracy i swobodę w zakresie odpowiedzialności oraz obserwuj wzrost satysfakcji z pracy i produktywności – nie mówiąc już o lojalności wobec pracodawcy.

Deleguj zadania: Dobrze funkcjonujące hybrydowe miejsce pracy wymaga nie tylko nowego typu przywództwa, ale także tego, aby każdy pracownik wziął na siebie część odpowiedzialności. Odpowiedzialność oczywiście obejmuje wysiłek, współpracę, kulturę i wspólne cele w zespole. Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego.
Opracuj jasne procedury: Ważne jest, aby mieć przejrzystą strukturę zadań w zespole. Ustal zasady dotyczące tego, jak często pracownicy mają przebywać w biurze, co powinni robić, gdy pracują z domu i jak powinna przebiegać współpraca. Zalecane jest również posiadanie planów transferu umiejętności i komunikacji wewnętrznej. I – co być może najważniejsze – upewnij się, że wszyscy szanują czas innych osób.