Wskazówki dotyczące umeblowania klasy z myślą o dzieciach z neuroróżnorodnością (NDD)

Wskazówki dotyczące umeblowania klasy z myślą o dzieciach z neuroróżnorodnością (NDD)

Rozpoczynając naukę w szkole, dzieci stają w obliczu nowych i wyższych wymagań - które często są nieuzasadnione w przypadku dzieci z ADHD, autyzmem, dysleksją itp. Presja wywierana na dzieci w celu dostosowania się do standardów szkolnych zwiększa stres i tylko zaostrza objawy. Przyjmując inne podejście i dostosowując szkołę do uczniów z NDD, tworzysz lepszą szkołę dla wszystkich.
  • Grupy stołów do współpracy
  • Przestrzenie do pracy indywidualnej
  • Miejsce do wspólnych spotkań
  • Grupa sof do czytania i relaksu
  • Odosobniony pokój do spędzania czasu prywatnie lub w parze z nauczycielem
  • Ekrany przenośne
  • Palety z okrągłą podstawą
  • Nauszniki ochronne
  • Pedał biurkowy
  • Pomoce sensomotoryczne
  • Dywany
  • Zapisz porządek lekcji. Wyjaśnij cel danych zajęć i przeanalizuj przebieg, aby uczeń wiedział, co ma wykonać i jak długo to potrwa.
  • Zachowaj porządek. Uczniowie z zaburzeniami neurorozwojowymi lubią, gdy wszystko jest na swoim miejscu. Wyraźnie oznakowane miejsce do przechowywania powoduje mniej bałaganu. Leżące rzeczy mogą rozpraszać uwagę, ale gdy zostaną umieszczone w odpowiednich szufladach, wrażenia wizualne będą lepsze.
  • Miej wyznaczone miejsca do siedzenia. Trudno nie siedzieć z przyjaciółmi, nawet jeśli koliduje to zarówno z pracą. Istnieje również ryzyko konieczności siedzenia samotnie. Dlatego też fakt, że nauczyciel decyduje, gdzie każdy uczeń powinien usiąść, minimalizuje obawy.
  • Pomoc w postrzeganiu czasu. Zegar pokazujący pozostałe minuty jest przejrzysty i warto go mieć w klasie. Mówi uczniom, na jak długo muszą się skupić
  • Nie rozwieszaj prac uczniów. A przynajmniej nie tam, gdzie znajdą się w polu widzenia ucznia podczas zajęć – nauczanie to walka o uwagę! Lepiej przenieść rysunki i projekty uczniów na tył klasy. Zbyt pusto i nudno obok tablicy? Zamontuj pochłaniacze dźwięku.
  • Edukuj personel. Umeblowanie to tylko część adaptacji do potrzeb uczniów z NDD. Niezbędna jest reorganizacja i dalsze kształcenie kadry, aby móc planować lekcje i materiały do pracy dostosowane do potrzeb uczniów z zaburzeniami neurorozwojowymi.

FAQ

  • W szkole dostosowanej do potrzeb dzieci z NDD istnieją warunki umożliwiające wszystkim uczniom spełnienie wymagań w zakresie wiedzy i wspierające rozwój, niezależnie od tego, czy zdiagnozowano NDD, czy nie. Zarówno środowisko fizyczne, jak i metody są dostosowane do potrzeb uczniów, którzy potrzebują pomocy, aby przetrwać cały dzień szkolny lub skoncentrować się na lekcji.
  • Osoby z NDD mogą mieć trudności z:
    • Usiedzeniem w miejscu
    • Koncentracją uwagi
    • Wchodzeniem w interakcje z innymi
    • Rozumieniem kodów społecznych
    • Uczeniem się i pamięcią
    • Zdolnościami motorycznymi
    • Wyrażaniem się w mowie i piśmie
    • Planowaniem
    • Rozróżnianiem rzeczy ważnych i nieważnych
    • Panowaniem nad impulsami
  • ADHD, ADD, ASD (zaburzenie ze spektrum autyzmu), zespół Tourette'a, OCD (zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne) oraz zaburzenia mowy i języka, takie jak dysleksja i dyskalkulia. Kowariacja, czyli posiadanie więcej niż jednej diagnozy, jest powszechna.
  • ADHD jest najczęstszą diagnozą z zakresu NDD, przed autyzmem (spektrum) i zespołem Tourette'a.