Czym jest przywództwo? Menedżer i lider to nie zawsze to samo

Czym jest przywództwo? Menedżer i lider to nie zawsze to samo

Przywództwo polega na motywowaniu pracowników i pokazywaniu im kierunku, w którym zmierza organizacja, dbając, żeby wszyscy dążyli do tego samego celu. Przywództwo jest często częścią roli menedżera, ale nie zawsze. Menedżerowie projektów, przełożeni, liderzy zespołów i nauczyciele to przykłady zawodów, które praktykują przywództwo. Istnieje kilka stylów przywództwa i teorii opartych na badaniach. Najpopularniejsze filozofie przywództwa zmieniały się w czasie. Przywództwo sytuacyjne i przywództwo transformacyjne to dwa popularne modele.

Jako firma rodzinna działająca na 21 rynkach nieustannie pracujemy nad rozwojem własnego przywództwa. Ale od 45 lat współpracujemy również z przedsiębiorcami i liderami biznesu. Pozwól, że urządzimy Twoje miejsce pracy i przyczynimy się do poszerzenia wiedzy na temat przywództwa.


Co oznacza przywództwo?

Przywództwo oznacza współpracę z innymi ludźmi na rzecz wspólnego celu. Jasna informacja o wizji i celach jest niezbędna, aby cały zespół lub dział dążył w tym samym kierunku. Jasny przekaz zmniejsza ryzyko nieporozumień. Komunikacja jest niezbędna dla skutecznego przywództwa, niezależnie od zastosowanego modelu.

Nie chodzi tylko o to, co trzeba zrobić, ale także o to, jak to zrobić. Aby osiągnąć wyznaczone cele, muszą być dostępne niezbędne zasoby. Jeśli brakuje materiałów, wiedzy specjalistycznej, narzędzi lub rozwiązań IT, firma nie działa prawidłowo i nawet najbardziej zmotywowanemu zespołowi trudno będzie wykonać pracę zgodnie z oczekiwaniami. 

Przywództwo to podróż, a nie cel. Dlatego tak ważne jest, aby liderzy nadal rozwijali swoje zespoły - i siebie! Dlatego uwielbiam pracować w AJ, ponieważ każdy ma mnóstwo możliwości rozwoju.
Dr. David Bray, Vice President w AJ Produkty

Wyzwania pracy hybrydowej

Po restrykcjach związanych z pandemią i towarzyszącym jej doświadczeniu pracy z domu praca hybrydowa rozgościła się na dobre. Ta zmiana metod pracy wpływa również na działania lidera. Kiedy nie wszyscy pracownicy zbierają się codziennie w biurze, zmniejsza się interakcja społeczna, a cenne rozmowy podczas przerw na kawę nie mają miejsca. Ważne informacje przekazywane podczas takich nieformalnych spotkań mogą nie dotrzeć do osób pracujących zdalnie.
Tutaj możesz przeczytać więcej o specyfice pracy hybrydowej.

Jak zwykle w przypadku zmian, sukces zależy od tego, jak dobrze organizacja dostosuje się do nowych warunków. Być może nadszedł czas na przegląd mebli biurowych i sal konferencyjnych. Tworząc strategię cyfrowej komunikacji i współpracy, przywództwo hybrydowe może działać nawet lepiej niż tradycyjne podejście, gdzie wszyscy są obecni w biurze każdego dnia. 

Powiązany artykuł: Jak stworzyć kreatywną stołówkę?  

Liderzy formalni i nieformalni

Przykładami stanowisk z formalnym przywództwem są kierownicy, kierownicy projektów i dyrektorzy. Każdy wyznaczony przez organizację na lidera ma za zadanie popychać pracę do przodu poprzez angażowanie i motywowanie pracowników.

Liderzy nieformalni nie pełnią funkcji lidera, ale nadal mają znaczący wpływ na miejsce pracy. Wpływając na opinie i zachowania kolegów, mogą osiągnąć pewną ukrytą pozycję władzy. W najgorszym przypadku może to prowadzić do zastraszania i negatywnych intryg. Aby nieformalne przywództwo się nie pojawiło, wymagane jest jasne i dobrze funkcjonujące formalne przywództwo. 

Kierownictwo musi zapewnić odpowiednie warunki

Menedżer, któremu nie zapewniono odpowiednich warunków do wykonywania pracy, nie może być dobrym liderem, bez względu na to, jak dobrze nadaje się do tej roli. Projekt Chefios był wynikiem współpracy między Uniwersytetem w Göteborgu i kilkoma gminami w zachodniej Szwecji. Współpraca dotyczyła głównie pracy zarządczej w administracji miejskiej. Wyniki pokazały między innymi, że istnieją specyficzne struktury organizacyjne, które wpływają na sytuacje w pracy menedżerów.

  • Jasna i zdefiniowana rola kierownicza
  • Liczba podwładnych przypadających na kierownika
  • Dostęp do zasobów wsparcia administracyjnego
  • Dialog na temat budżetu, operacji i kwestii personalnych

Różne style przywództwa

Oto przykłady siedmiu popularnych stylów przywództwa. Znajomość różnych metod jest korzystna, ponieważ nie wszystkie organizacje są takie same. To, co działa w przypadku jednej firmy, może być całkowicie nieskuteczne w przypadku innej. 

  • Agile leadership – zwinne. Zwinny lider daje swoim pracownikom swobodę i wspiera ich w podejmowaniu inicjatywy i własnych decyzji. Zwinne przywództwo koncentruje się na dostosowywaniu się do szybkich zmian. Tworzy to środowisko sprzyjające kreatywności i innowacyjności.
  • Przywództwo coachingowe – mentorskie. Lider coachingowy pomaga pracownikom rozwijać ich umiejętności i poprawiać wyniki, udzielając informacji zwrotnych, zadając pytania i oferując wskazówki. Lider zachęca pracowników do wzięcia odpowiedzialności za własny rozwój.
  • Przywództwo sytuacyjne – oparte na potrzebach. Lider dostosowuje swoje zachowanie do konkretnych okoliczności występujących w danej sytuacji. Przywództwo sytuacyjne może być równowagą między byciem autorytatywnym a delegowaniem, w zależności od potrzeb danej sytuacji.
  • Przywództwo transformacyjne – zmiana. Ten styl przywództwa polega na kwestionowaniu i zmienianiu obecnego stanu organizacji lub firmy. Lider transformacyjny może, mając jasną wizję, zachęcić organizację do przyjęcia bardziej innowacyjnego i progresywnego podejścia do swoich działań.
  • Przywództwo edukacyjne – nauczyciel. Przywódca edukacyjny działa jako nauczyciel, pomagając swoim pracownikom w rozwijaniu nowych umiejętności i wiedzy. Przywództwo edukacyjne polega na wyjaśnianiu pracownikom, czego się od nich wymaga i w jaki sposób powinni osiągnąć cele.
  • Przywództwo oparte na zaufaniu – bezpieczeństwo. Zaufanie, odpowiedzialność i wolność to kluczowe słowa w tym stylu przywództwa. Tutaj lider tworzy środowisko, w którym pracownicy czują się bezpiecznie oraz ufają decyzjom i wskazówkom lidera. Pracownicy otrzymują dużą odpowiedzialność i swobodę, a lider okazuje im szczere zainteresowanie i troskę.
  • Przywództwo charyzmatyczne – wizjoner. Charyzmatyczni liderzy wzbudzają entuzjazm wśród swoich pracowników, angażując ich do podążania za wizją i celami oraz pomagając im w dążeniu do nich. Przywództwo charyzmatyczne opiera się na osobowości i charyzmie lidera, który inspiruje i motywuje pracowników.

FAQ

Zaangażowanie pracowników oznacza przyznanie im bardziej aktywnej i odpowiedzialnej roli w miejscu pracy.
Kierownik kieruje zadaniami i rozdziela je, ale zwykle nie ma obowiązków menedżera.
Aby funkcjonować jako dobry lider, wymagana jest wiedza z obszarów takich jak finanse, rekrutacja, prawo pracy i środowisko pracy. Ważne są również cechy osobiste, takie jak dobre umiejętności komunikacyjne.
Istnieje szeroki zakres filozofii przywództwa, niektóre z nich obejmują przywództwo agile, coachingowe, edukacyjne, transformacyjne, sytuacyjne, oparte na zaufaniu i charyzmatyczne.  
W zmieniającym się środowisku odpowiednie może być przywództwo transformacyjne z jasną wizją lub zwinne przywództwo koncentrujące się na adaptacji i szybkich zmianach. W fazie bardziej zorientowanej na zarządzanie przywództwo oparte na zaufaniu może przyczynić się do wzrostu motywacji i zaangażowania. Dodatkowo styl zarządzania będzie zależał od cech osobowych menedżera.
Jak wyżej, w zmieniającym się środowisku odpowiednie może być przywództwo transformacyjne z jasną wizją lub przywództwo typu agile koncentrujące się na adaptacji i szybkich zmianach.
W fazie bardziej zorientowanej na zarządzanie przywództwo oparte na zaufaniu może przyczynić się do wzrostu motywacji i zaangażowania.

Nowe artykuły prosto do Twojej skrzynki!

Kilka razy w miesiącu wysyłamy nasz newsletter z wartościowymi artykułami, przewodnikami po produktach, inspirującymi aranżacjami wnętrz oraz aktualnymi promocjami. Zapisz się już dziś!
Zapisz się tutaj!
Proszę czekać...
Klikając "Zapisz", potwierdzasz, że zapoznałeś się z polityką prywatności.