Przywództwo sytuacyjne

Przywództwo sytuacyjne – skupienie na jednostce

W teorii organizacji przywództwo sytuacyjne to model, który ma na celu dostosowanie podejścia i metod pracy liderów do aktualnej sytuacji każdego członka zespołu. W latach 60. Paul Hersey i Ken Blanchard stworzyli model, który jest od tamtego czasu rozwijany. Opiera się on na założeniu, że zachowanie lidera należy dostosować do poziomu motywacji, kompetencji, doświadczenia i zainteresowania pracownika odpowiedzialnością.
  • U1 – Niskie kompetencje, wysoka motywacja. Taka osoba jest podekscytowana pracą, ale ma niewielkie (lub żadne) doświadczenie.
  • U2 – Niższe kompetencje i niski poziom zaangażowania. Rozczarowany i pasywny pracownik, któremu brakuje motywacji.
  • U3 – Średnie lub wysokie kompetencje i zmienne zaangażowanie. Osoba dobra w pracy, ale niepewna swoich umiejętności.
  • U4 – Wysokie kompetencje i wysoki poziom zaangażowania. Niezależny i zorientowany na wyniki pracownik, który jest samodzielny.
  • S1 – Dyrektywny styl przywództwa. Wysoce pouczające i minimalnie wspierające zachowanie. Lider wyjaśnia, w jaki sposób należy wykonać zadania.
  • S2 – Coachingowy styl przywództwa. Wysoce pouczające i wspierające zachowanie. Lider wyjaśnia powody działań i motywuje pracownika.
  • S3 – Wspierający styl przywództwa. Minimalnie pouczające i wysoce wspierające zachowanie. Lider i pracownik podejmują wspólne decyzje. Lider inspiruje i motywuje.
  • S4 – Delegujący styl przywództwa. Minimalnie pouczające i minimalnie wspierające zachowanie. Pracownik ma wysoki stopień autonomii w działaniu.
  • Ten model stawia wysokie wymagania liderowi, który musi być bardzo elastyczny i umieć trafnie interpretować sytuację każdego pracownika.
  • Model koncentruje się tylko na jednostkach, gdy w rzeczywistości może być wymagana umiejętność kierowania grupą, a nie pojedynczymi pracownikami.
  • Niektórzy twierdzą, że teoria jest przestarzała i nie sprawdza się w nowoczesnej organizacji.

  • Wielu uważa, że sposób myślenia polegający na dostosowywaniu przywództwa do sytuacji pracownika jest dobrym punktem wyjścia dla lidera.
  • Model wskazuje, jak powinien zachowywać się lider w powszechnie występujących sytuacjach.
  • Kiedy sytuacja tego wymaga, lider powinien przyjąć rolę kontrolną, jednocześnie dając poszczególnym pracownikom autonomię, gdy wszystko działa dobrze.

FAQ

  • W przywództwie sytuacyjnym liderzy muszą zapewniać wskazówki i motywację, których potrzebują poszczególni pracownicy. Obejmuje to również udzielanie informacji zwrotnych na temat wydajności.
  • Są cztery różne typy podwładnych zdefiniowane przez kombinację kompetencji i zaangażowania w pracę.
  • Teoria organizacji to nauka o organizacjach. Obejmuje badanie i opisywanie organizacji, ich struktury i funkcjonowania, a także metod pracy.
  • Wiedza odnosi się do osoby, która coś wie. Kompetencja oznacza, że dana osoba ma możliwość i jest przygotowana do wykonania zadania.
  • Przykładami czynników, które mogą motywować w pracy, są uznanie, odpowiedzialność, perspektywy rozwoju i możliwość wywierania wpływu.