Konstruktywna krytyka: sztuka dawania i przyjmowania

Konstruktywna krytyka: sztuka dawania i przyjmowania

Krytyka to drażliwy temat, zwłaszcza w miejscu pracy. Mało kto lubi być krytykowany, ale informacje zwrotne to szansa na rozwój. Niezależnie od tego, czy jesteś kierownikiem, czy pracownikiem, ważne jest, aby umieć zarówno dawać, jak i przyjmować krytykę. Jeśli jest to robione prawidłowo, można poprawić współpracę i wzajemne zrozumienie. Konstruktywna krytyka to cenne narzędzie do osiągnięcia pozytywnych zmian zarówno na poziomie osobistym, jak i organizacyjnym. 

FAQ

Konstruktywna krytyka zapewnia informację zwrotną na temat wyników lub zachowania, aby dać danej osobie możliwość poprawy. Krytykanctwo często wiąże się z negatywnymi komentarzami na temat wyników, zachowania lub opinii bez dostarczania wskazówek, w jaki sposób możliwa jest poprawa. 
Krytykuj zachowanie, a nie osobę. Podziel się swoimi obserwacjami i wyjaśnij, co można poprawić. Przekazuj informacje zwrotne regularnie, a nie tylko wtedy, gdy pojawiają się problemy. Może to pomóc w stworzeniu kultury ciągłego doskonalenia.
Konstruktywna krytyka koncentruje się na zachowaniu lub wynikach, a nie na osobie. Jej celem jest pomoc osobie w doskonaleniu się i rozwoju.  
Ma ona na celu pomoc w doskonaleniu się i przyczynia się do stworzenia pozytywnego środowiska pracy, w którym pracownicy czują się zachęceni i zmotywowani do dalszego rozwoju.
Konstruktywna krytyka to rodzaj informacji zwrotnej, która daje osobie możliwość poprawy. Podziel się swoimi obserwacjami i wyjaśnij, co można zrobić lepiej. Przekazuj informacje zwrotne regularnie, a nie tylko wtedy, gdy pojawiają się problemy. Może to pomóc w stworzeniu kultury ciągłego doskonalenia.
Krytykuj zachowanie, a nie osobę. Podziel się swoimi obserwacjami i wyjaśnij, co można poprawić. Przekazuj informacje zwrotne regularnie, a nie tylko wtedy, gdy pojawiają się problemy.
Informacja zwrotna stanowi potwierdzenie, że wykonana praca została zauważona, co może być odebrane pozytywnie. Kiedy informacja zwrotna jest naturalną częścią pracy, interakcja między pracownikami może ulec poprawie, a zrozumienie wzajemnych perspektyw może wzrosnąć. 
Jako feedback można określić: informację zwrotną, odpowiedź, reakcję, opinie czy komentarze.
 
Mobbing można zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy.
Ci, którzy mają trudności z przyjmowaniem krytyki, często mają niskie poczucie własnej wartości. Nawet jeśli krytyka dotyczy metod pracy, może ją odebrać jako krytykę swojej osoby, przez co czuje się źle.
Przygotuj się i zapisz jasne argumenty przemawiające za rzeczami, które Twoim zdaniem nie działają dobrze. Odnoś się tylko do kwestii, które mają wpływ na Twoją sytuację w pracy. Umów się na spotkanie i przedstaw krytykę na osobności.

Nowe artykuły prosto do Twojej skrzynki!

Kilka razy w miesiącu wysyłamy nasz newsletter z wartościowymi artykułami, przewodnikami po produktach, inspirującymi aranżacjami wnętrz oraz aktualnymi promocjami. Zapisz się już dziś!
Zapisz się tutaj!
Proszę czekać...
Klikając "Zapisz", potwierdzasz, że zapoznałeś się z polityką prywatności.