Konstruktywna krytyka: sztuka dawania i przyjmowania

Konstruktywna krytyka: sztuka dawania i przyjmowania

Krytyka to drażliwy temat, zwłaszcza w miejscu pracy. Mało kto lubi być krytykowany, ale informacje zwrotne to szansa na rozwój. Niezależnie od tego, czy jesteś kierownikiem, czy pracownikiem, ważne jest, aby umieć zarówno dawać, jak i przyjmować krytykę. Jeśli jest to robione prawidłowo, można poprawić współpracę i wzajemne zrozumienie. Konstruktywna krytyka to cenne narzędzie do osiągnięcia pozytywnych zmian zarówno na poziomie osobistym, jak i organizacyjnym. 

Czym jest krytyka?

Krytyka to trudne słowo, które dla większości ludzi nie brzmi zbyt przyjemnie. Kto lubi być krytykowany? Chyba nikt. Według słownika krytyka oznacza atakowanie kogoś poprzez wytykanie mu błędów i nieścisłości. Druga interpretacja mówi: oceniający przegląd zalet i niedociągnięć. Oznacza to, że krytyka może być również doceniająca. Krótko mówiąc, krytyka to ocena pracy, twórczości lub wyników innych osób dokonana przez jedną lub kilka osób. Krytyka może być zarówno pozytywna, jak i negatywna. Często zamiast tego używa się określenia informacja zwrotna, ponieważ większość ludzi postrzega je jako bardziej przyjazne.

Dlaczego powinniśmy komunikować krytykę?




Kiedy krytyka jest przekazywana w konstruktywny sposób, mamy szansę na rozwój i doskonalenie naszej pracy. Zbyt często robimy to, co zawsze. Dlatego cenne jest otrzymywanie informacji zwrotnej od współpracownika lub przełożonego. Mogą zobaczyć rzeczy, które my sami przegapiliśmy, gdy jesteśmy w środku codziennej pracy.

To samo obowiązuje w odwrotnej sytuacji. Kiedy dajesz koledze konstruktywną krytykę, może to doprowadzić później do płynniejszej współpracy. Prosta regulacja usprawnia przepływ pracy, z korzyścią dla wszystkich. Nie bój się mówić o rzeczach, które Twoim zdaniem można poprawić, ale rób to obiektywnie i z szacunkiem dla uczuć współpracownika.

Jak komunikować krytykę?

Zastanów się dobrze, co chcesz przekazać współpracownikowi. Czy to naprawdę istotna krytyka, czy to Ty jesteś niezadowolony ze swojej sytuacji w pracy i szukasz wad? Co możesz zrobić, aby wszystko działało lepiej?

Celem konstruktywnej krytyki jest pomoc w rozwoju odbiorcy. Ważne jest, aby przywoływać rzeczy, które działają dobrze. Zbyt często zapominamy chwalić, gdy wszystko idzie gładko, a praca jest wykonana prawidłowo i na czas. Kiedy wskazujesz rzeczy, które można zrobić lepiej, powinieneś również wyjaśnić, dlaczego i być przygotowanym do dyskusji, w jaki sposób pracownik powinien postępować. Mogą być potrzebne zmiany, na które konkretny pracownik nie ma wpływu. Dla bezpiecznego i kreatywnego środowiska pracy ważne jest, aby słuchać siebie nawzajem i próbować zrozumieć punkt widzenia drugiej osoby.

O czym pamiętać komunikując krytykę:

  • Pochwał można udzielać przy innych, ale negatywną krytykę należy zawsze wyrażać prywatnie
  • Skoncentruj się na pozytywach podczas udzielania konstruktywnej krytyki
  • Nie wykonuj osobistych ataków, zawsze bądź obiektywny
  • Pamiętaj, że celem jest pomoc współpracownikowi w lepszym wykonywaniu zadań.
  • Zawsze kończ czymś pozytywnym!

Niech krytyka stanie się nawykiem

Odczaruj krytykę, czyniąc z przekazywania informacji zwrotnych nawyk. Chwalcie się nawzajem, gdy zrobicie coś dobrze i od razu w przyjazny sposób zwracajcie uwagę, jeśli coś poszło nie tak. Zawsze pytaj, co dana osoba myśli lub dlaczego zadanie zostało opóźnione. Często są okoliczności, których nie jesteś świadomy. Kiedy komunikujemy się ze sobą otwarcie i bezpośrednio, unikamy wielu nieporozumień. Przeznacz czas na rozmowę o tym, jak chcesz, żeby wszystko działało.

Przed przekazaniem informacji zwrotnej dobrze jest zastanowić się, czy najlepiej jest porozmawiać o tym prywatnie podczas zaplanowanego spotkania, czy też można o tym pomówić w bardziej swobodny sposób. Zawsze okazuj szacunek i pamiętaj, że nawet jeśli nie obrażasz się za krytykę, Twój współpracownik może być bardziej wrażliwy. Okazywanie empatii przyczynia się do tworzenia pozytywnej atmosfery.

Tutaj możesz przeczytać więcej o przywództwie

Porady! Metoda kanapki

Na pewno słyszałeś o metodzie kanapki. Jest to bardzo proste do zapamiętania i wprowadzenia w życie. Zacznij od zajęcia się pozytywnymi rzeczami. Następnie przekaż swoją krytykę w możliwie konstruktywny sposób i zakończ czymś pozytywnym. To działa!

FAQ

Konstruktywna krytyka zapewnia informację zwrotną na temat wyników lub zachowania, aby dać danej osobie możliwość poprawy. Krytykanctwo często wiąże się z negatywnymi komentarzami na temat wyników, zachowania lub opinii bez dostarczania wskazówek, w jaki sposób możliwa jest poprawa. 
Krytykuj zachowanie, a nie osobę. Podziel się swoimi obserwacjami i wyjaśnij, co można poprawić. Przekazuj informacje zwrotne regularnie, a nie tylko wtedy, gdy pojawiają się problemy. Może to pomóc w stworzeniu kultury ciągłego doskonalenia.
Konstruktywna krytyka koncentruje się na zachowaniu lub wynikach, a nie na osobie. Jej celem jest pomoc osobie w doskonaleniu się i rozwoju.  
Ma ona na celu pomoc w doskonaleniu się i przyczynia się do stworzenia pozytywnego środowiska pracy, w którym pracownicy czują się zachęceni i zmotywowani do dalszego rozwoju.
Konstruktywna krytyka to rodzaj informacji zwrotnej, która daje osobie możliwość poprawy. Podziel się swoimi obserwacjami i wyjaśnij, co można zrobić lepiej. Przekazuj informacje zwrotne regularnie, a nie tylko wtedy, gdy pojawiają się problemy. Może to pomóc w stworzeniu kultury ciągłego doskonalenia.
Krytykuj zachowanie, a nie osobę. Podziel się swoimi obserwacjami i wyjaśnij, co można poprawić. Przekazuj informacje zwrotne regularnie, a nie tylko wtedy, gdy pojawiają się problemy.
Informacja zwrotna stanowi potwierdzenie, że wykonana praca została zauważona, co może być odebrane pozytywnie. Kiedy informacja zwrotna jest naturalną częścią pracy, interakcja między pracownikami może ulec poprawie, a zrozumienie wzajemnych perspektyw może wzrosnąć. 
Jako feedback można określić: informację zwrotną, odpowiedź, reakcję, opinie czy komentarze.
 
Mobbing można zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy.
Ci, którzy mają trudności z przyjmowaniem krytyki, często mają niskie poczucie własnej wartości. Nawet jeśli krytyka dotyczy metod pracy, może ją odebrać jako krytykę swojej osoby, przez co czuje się źle.
Przygotuj się i zapisz jasne argumenty przemawiające za rzeczami, które Twoim zdaniem nie działają dobrze. Odnoś się tylko do kwestii, które mają wpływ na Twoją sytuację w pracy. Umów się na spotkanie i przedstaw krytykę na osobności.

Nowe artykuły prosto do Twojej skrzynki!

Kilka razy w miesiącu wysyłamy nasz newsletter z wartościowymi artykułami, przewodnikami po produktach, inspirującymi aranżacjami wnętrz oraz aktualnymi promocjami. Zapisz się już dziś!
Zapisz się tutaj!
Proszę czekać...
Klikając "Zapisz", potwierdzasz, że zapoznałeś się z polityką prywatności.