Konstruktywna krytyka: sztuka dawania i przyjmowania

Konstruktywna krytyka: sztuka dawania i przyjmowania

Krytyka to drażliwy temat, zwłaszcza w miejscu pracy. Mało kto lubi być krytykowany, ale informacje zwrotne to szansa na rozwój. Niezależnie od tego, czy jesteś kierownikiem, czy pracownikiem, ważne jest, aby umieć zarówno dawać, jak i przyjmować krytykę. Jeśli jest to robione prawidłowo, można poprawić współpracę i wzajemne zrozumienie. Konstruktywna krytyka to cenne narzędzie do osiągnięcia pozytywnych zmian zarówno na poziomie osobistym, jak i organizacyjnym. 
  • Pochwał można udzielać przy innych, ale negatywną krytykę należy zawsze wyrażać prywatnie
  • Skoncentruj się na pozytywach podczas udzielania konstruktywnej krytyki
  • Nie wykonuj osobistych ataków, zawsze bądź obiektywny
  • Pamiętaj, że celem jest pomoc współpracownikowi w lepszym wykonywaniu zadań.
  • Zawsze kończ czymś pozytywnym!

FAQ

  • Konstruktywna krytyka zapewnia informację zwrotną na temat wyników lub zachowania, aby dać danej osobie możliwość poprawy. Krytykanctwo często wiąże się z negatywnymi komentarzami na temat wyników, zachowania lub opinii bez dostarczania wskazówek, w jaki sposób możliwa jest poprawa. 
  • Krytykuj zachowanie, a nie osobę. Podziel się swoimi obserwacjami i wyjaśnij, co można poprawić. Przekazuj informacje zwrotne regularnie, a nie tylko wtedy, gdy pojawiają się problemy. Może to pomóc w stworzeniu kultury ciągłego doskonalenia.
  • Konstruktywna krytyka koncentruje się na zachowaniu lub wynikach, a nie na osobie. Jej celem jest pomoc osobie w doskonaleniu się i rozwoju.  
  • Ma ona na celu pomoc w doskonaleniu się i przyczynia się do stworzenia pozytywnego środowiska pracy, w którym pracownicy czują się zachęceni i zmotywowani do dalszego rozwoju.
  • Konstruktywna krytyka to rodzaj informacji zwrotnej, która daje osobie możliwość poprawy. Podziel się swoimi obserwacjami i wyjaśnij, co można zrobić lepiej. Przekazuj informacje zwrotne regularnie, a nie tylko wtedy, gdy pojawiają się problemy. Może to pomóc w stworzeniu kultury ciągłego doskonalenia.
  • Krytykuj zachowanie, a nie osobę. Podziel się swoimi obserwacjami i wyjaśnij, co można poprawić. Przekazuj informacje zwrotne regularnie, a nie tylko wtedy, gdy pojawiają się problemy.
  • Informacja zwrotna stanowi potwierdzenie, że wykonana praca została zauważona, co może być odebrane pozytywnie. Kiedy informacja zwrotna jest naturalną częścią pracy, interakcja między pracownikami może ulec poprawie, a zrozumienie wzajemnych perspektyw może wzrosnąć. 
  • Jako feedback można określić: informację zwrotną, odpowiedź, reakcję, opinie czy komentarze.
     
  • Mobbing można zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy.
  • Ci, którzy mają trudności z przyjmowaniem krytyki, często mają niskie poczucie własnej wartości. Nawet jeśli krytyka dotyczy metod pracy, może ją odebrać jako krytykę swojej osoby, przez co czuje się źle.
  • Przygotuj się i zapisz jasne argumenty przemawiające za rzeczami, które Twoim zdaniem nie działają dobrze. Odnoś się tylko do kwestii, które mają wpływ na Twoją sytuację w pracy. Umów się na spotkanie i przedstaw krytykę na osobności.