- sklep AJ Produkty
- Blog
- Wskazówki i trendy
- Wskazówki eksperta dla lepszej akustyki w szkole

Wskazówki eksperta dla lepszej akustyki w szkole


Niższy poziom hałasu służy wszystkim
Hałas w szkole ma negatywny wpływ na zdrowie uczniów, powodując bóle głowy i stres. Wpływa to również na zdolność uczenia się i rozumienia przekazów słownych, częściowo dlatego, że trudno jest usłyszeć osoby mówiące, a częściowo dlatego, że trzeba wykorzystywać część mocy mózgu, aby odfiltrować przeszkadzające dźwięki. Ponadto, utrzymanie koncentracji na nauce i słuchaniu nauczyciela w hałaśliwym otoczeniu jest zwyczajnie męczące. Do nauki potrzebne jest spokojne otoczenie i dobra akustyka.
Hałas jest również stresujący i uciążliwy dla nauczycieli. Badania pokazują, że wraz ze wzrostem jego poziomu wzrasta tętno, ciśnienie krwi i poziom adrenaliny. Ponadto z czasem hałas może prowadzić zarówno do szumu w uszach, jak i ubytku słuchu. Dlatego tak ważne jest podejmowanie aktywnych działań na rzecz poprawy środowiska akustycznego w szkołach.

Jak rozwiązać hałaśliwy problem?
Co to jest dźwięk i jak zachowuje się w przestrzeni? Mówiąc najprościej, dźwięk składa się z niewielkich zmian ciśnienia powietrza, które odbieramy za pomocą naszego słuchu. Dźwięk rozchodzi się we wszystkich kierunkach, tak samo jak fale w wodzie. Dociera do nas bezpośrednio, a także odbija się od ścian i sufitów. Tak jak światło odbija się w lustrach, tak fale dźwiękowe odbijają się od twardych powierzchni i odbijają się dalej, co prowadzi do długiego pogłosu. Z drugiej strony miękkie powierzchnie pochłaniają część dźwięku za każdym razem, gdy przez nie przechodzi, co oznacza, że zmniejszają ogólny poziom hałasu w pomieszczeniach.
Na szczęście istnieją sposoby na obniżenie poziomu hałasu. Są to m.in.
1) Wyciszenie dźwięku u źródła
2) Blokowanie dźwięku i utrzymywanie go jak najbliżej źródła dźwięku
3) Pochłanianie dźwięku, który rozprzestrzenił się w pomieszczeniu
4) Rozpraszanie odbitego dźwięku.
Dźwiękochłonny sufit to podstawa
Ponieważ sufit stanowi tak pokaźną i istotną część pomieszczenia, akustyczny sufit podwieszany to najlepszy sposób na stworzenie przestrzeni, w której mowa będzie dobrze słyszalna i zrozumiała. Istnieją wytyczne dotyczące projektowania środowiska akustycznego w przestrzeniach publicznych. Aby spełnić wymagania, sale lekcyjne i jadalnie powinny mieć sufit podwieszany z płytami o grubości co najmniej 40 mm.
Aby przerwać odbicia między ścianami, na jednej z każdej pary przeciwległych ścian należy zamontować panele akustyczne o minimalnej grubości 40 mm. Dobrą zasadą tworzenia przyjemnego środowiska akustycznego jest pokrycie panelami akustycznymi od 10 do 15% całkowitej powierzchni ściany. Aby osiągnąć najlepsze efekty, panele akustyczne powinny być umieszczone na wysokości uszu uczniów i nauczycieli (stojących i siedzących), czyli między 700 mm a 1900 mm od podłogi.


Praktiska tips för tystare klassrum
Ljudabsorption i klassrummet behövs för att sänka ljudnivån när många pratar samtidigt och för att elever ska kunna uppfatta vad läraren säger. En god taluppfattbarhet både underlättar inlärningen och har en lugnande effekt hos eleverna. God akustisk komfort är viktig också för lärarens hälsa eftersom pulsen stiger med ökad ljudnivå.

- Välj stolar med medstativ eftersom de ger lägre ljudnivå än stativ med 4 ben. Går inte det – sätt filttassar på 4-bensstolarna för att minska skrapljuden.
- Bord kan fås med ljuddämpande skivor.
- En ljudabsorbent i höjd med skrivtavlan bryter ljudreflexer från den hårda väggen och ger läraren god talarkomfort. Den bör placeras i lärarens öronhöjd och vara minst 40 mm tjock.
- Att placera ljudabsorbenter på en av två motstående väggar är ett effektivt sätt att bryta ljudreflexer i rummet, vilket gör mycket för att skapa en behaglig ljudmiljö.
- Öppen förvaring sprider ljudet mycket bra (medan luckor reflekterar ljudet). Den bryter reflexer mellan väggar och skickar upp ljudet i det absorberande undertaket.
- Stoppade soffor är pga. sin storlek en mycket bra ljudabsorbent, särskilt för låga frekvenser som påverkar talförståelsen. Det är extra bra för elever med hörselnedsättning och barn med svenska som andraspråk. Stoppade sittpuffar fungerar också som ljudabsorbenter.

Praktiska tips för en tystare matsal
Studier visar att hörsel- och smaksinnet är sammankopplade. Det är alltså svårare att känna smaken i bullriga miljöer. Och eftersom både elever och personal behöver lunchrasten för att återhämta sig och ladda ny energi, är det viktigt att skolmatsalen erbjuder en tyst och behaglig ljudmiljö.

- För att minska ljudspridningen i matsalen kan rummet behöva delas av med skärmväggar. Tänk på att skärmarna måste vara både höga och ljudabsorberande för att fungera, detta eftersom ljudet passerar över låga skärmar och hårda ytor reflekterar ljudvågorna vidare.
- Använd gärna stoppade soffor eftersom de fungerar bra som ljudabsorbenter.
- Genom att placera vägghängda ljudabsorbenter nära ljudkällan – samtalen som förs runt borden samt slammer från tallrikar och bestick – ökar dess effektivitet.
- En vägghängd ljudabsorbent bryter ljudreflexer från den hårda väggen och minskar ljudspridningen från köket. Ljudabsorbenten bör ha en tjocklek om minst 40 mm och monteras i öronhöjd.
- Gardiner och tunga textilier fungerar utmärkt som komplement till ljudabsorbenter. Förutsättningen är att de är veckade så att 2 m tyg täcker 1 m väggyta och att de hängs en bit från väggen/fönstret.
- Halvcylinderformade ljudabsorbenter mellan fönstren är både effektiva – och dekorativa.









