Sprzedaż online – czy Twój magazyn jest gotowy?

Sprzedaż online – czy Twój magazyn jest gotowy?

Wraz z rosnącą popularnością zakupów w Internecie, sklepy detaliczne tracą klientów, a rzeczywistość wielu firm z branży e-commerce zmienia się. Oczywiście trendy mają wpływ na sposób pracy magazynów. Poniżej prezentujemy kilka kroków, które mogą pomóc w zorganizowaniu przepływu towarów w sposób optymalny dla branży e-commerce.  

Nowe trendy, nowa organizacja 

W przeszłości towary były co tydzień ładowane na palety i wysyłane do sklepów. Praca została wykonana. Teraz te same towary są zamawiane bezpośrednio przez klientów końcowych, co oznacza indywidualne kompletowanie i pakowanie. Codziennie. Następnie trzeba zorganizować wysyłkę na wiele różnych adresów. Wymaga to dużo więcej pracy. 

Pomimo różnic w metodach pracy przy obsłudze tradycyjnych zakupów i zakupów internetowych, wiele firm nadal korzysta z tych samych rozwiązań magazynowych. Nic więc dziwnego, że nie mają wystarczającej ilości miejsca i czasami w magazynie występują “wąskie gardła”. Na szczęście firmy mogą stosunkowo szybko dostosować się do nowych okoliczności, jeśli zdecydują się zmienić organizację, sprzęt i standardy pracy personelu. 

Czy magazyn ma, co trzeba? 

Ponieważ różne rodzaje towarów wymagają różnych obszarów przechowywania i wyposażenia, dobrym pomysłem jest podzielenie magazynu na sekcje do kompletacji i obsługi palet. Oznacza to, że pracownicy wykonujący różne zadania mogą pracować wydajnie, nie wchodząc sobie nawzajem w drogę. Ponadto produkty będą w ten sposób ułożone bardziej logicznie, co ułatwi ręczne konfekcjonowanie. 

Kompletacja zamówień staje się szczególnie ważna, gdy biznes e-commerce naprawdę nabiera rozpędu. Jeśli przedmiot jest bardzo popularny, warto przenieść go do magazynu zewnętrznego, aby nie przeciążać własnych zasobów. Możesz również zdecydować się na skorzystanie z rozwiązań logistycznych innych firm, aby zmniejszyć obciążenie swojego biznesu, na przykład w okresie wakacyjnym. 

Czy pracownicy mają odpowiedni sprzęt? 

Wraz ze wzrostem liczby zadań manualnych rośnie zapotrzebowanie na praktyczny sprzęt. Wózki paletowe, rollkontenery i wózki do konfekcjonowania ułatwią transport towarów w magazynie. Wspomniane wózki do konfekcjonowania umożliwiają pracownikom dostęp do towarów na wysokich półkach i usprawniają proces kompletacji. Dobrze wyposażony, ergonomiczny stół do zwiększa efektywność procesu pakowania, ponieważ wszystkie materiały są w zasięgu ręki. Pamiętaj o zapewnieniu odpowiedniej liczby wózków i stołów, aby pracownicy nie musieli czekać na wykonanie zadania i niepotrzebnie tracić czasu. 

Sprzęt do transportu to nie wszystko. Wyraźnie oznakowane półki na odpowiedniej wysokości roboczej, pojemniki na drobne części i szafy na chemikalia, jeśli masz do czynienia z towarami niebezpiecznymi, pomogą stworzyć wydajne i bezpieczne środowisko pracy. Inną ważną kwestią są stacje recyklingu. Jeśli ustawisz ich wystarczająco dużo, odpady będzie można szybko poddać recyklingowi i uniknąć niepotrzebnych zatorów w korytarzach transportowych. 

Obciążenie pracą w e-commerce 

Kiedy większość ludzi robi zakupy online? Wieczorami i w weekendy. Oznacza to, że pracownicy magazynu e-commerce mają więcej pracy w godzinach porannych, a poniedziałek jest najtrudniejszym dniem tygodnia. Obciążenie pracą w Dzień Singla, Czarny Piątek i w Boże Narodzenie jest zupełnie inne niż we wtorek w tygodniu poprzedzającym wypłatę w lutym lub marcu. Co robisz w swoim magazynie, aby poradzić sobie z tymi ekstremalnymi zmianami obciążenia? 

Niezależnie od tego, czy polegasz na własnych zasobach, czy sprowadzasz pracowników tymczasowych, potrzebujesz szczegółowego planu zarządzania poziomem zatrudnienia podczas szczytów i dołków. Nie ma innego wyjścia, ponieważ obsługa klienta jest najważniejsza w e-commerce. 

Magazyn musi zawsze dostarczać 

Czy nie możemy robić wszystkiego, tak jak kiedyś? Przecież działało. Nie. Cały proces od zamówienia po dostawę musi przebiegać sprawnie, aby zapewnić klientom zadowolenie. To jak doświadczenie w restauracji. Nie ma znaczenia, że personel, który zaprowadzi Cię do stolika i przyjmie zamówienie i obsługuje na światowym poziomie, jeśli musisz w nieskończoność czekać na posiłek. Nie wrócisz. To samo dotyczy e-commerce: nawet jeśli strona internetowa jest świetna, a proces zakupu przebiega sprawnie, dostawa musi również spełniać oczekiwania klientów, aby znów chcieli u Ciebie kupować. To takie proste.