Od hierarchii do zaufania

Przywództwo oparte na zaufaniu

Jak stworzyć zmotywowany i zaangażowany zespół pracowników w szybko zmieniającym się świecie? Przywództwo oparte na zaufaniu, skupiające się na otwartości i szacunku, może być odpowiedzią na to pytanie i katalizatorem sukcesu. Ale co właściwie oznacza przywództwo oparte na zaufaniu i jakie są jego potencjalne zalety i wady?

Jako firma rodzinna obecna na 21 rynkach stale pracujemy nad rozwojem przywództwa. Od ponad 45 lat współpracujemy także z przedsiębiorcami i liderami biznesu. Pozwól więc, że pomożemy w projektowaniu miejsca pracy i wniesiemy wkład w Twoją wiedzę na temat przywództwa opartego na zaufaniu.


Czym jest przywództwo oparte na zaufaniu?

Przywództwo oparte na zaufaniu koncentruje się na współpracy między liderami a pracownikami poprzez przekazywanie odpowiedzialności oraz wzmacnianie zaangażowania i niezależności pracowników, zarówno indywidualnie, jak i w grupach. Ten model przywództwa podkreśla, że liderzy powinni delegować odpowiedzialność i wzmacniać swoich pracowników, zwiększając ich motywację i produktywność, a nie skupiać się na kontroli i wydawaniu poleceń. Lider pełni bardziej rolę coacha, dostarczając informacji i swobody podejmowania decyzji w ramach organizacji, a także udzielając informacji zwrotnej i wspierając rozwój pracowników.

Dwie osoby rozmawiają ze sobą w środowisku biurowym.

Praca z przywództwem opartym na zaufaniu

Z perspektywy menedżera praca z przywództwem opartym na zaufaniu wykracza poza samo wydawanie poleceń – chodzi o budowanie silnych relacji, ustalanie wspólnych celów i umożliwianie rozwoju pracownikom. Wymaga to od Ciebie, jako menedżera, słuchania, doceniania i zbierania uwag od wszystkich członków zespołu. W dynamicznie zmieniającym się świecie liderowi łatwo jest dążyć do kontroli i ściśle hierarchicznie współpracować z najwyższym kierownictwem. W przywództwie opartym na zaufaniu trzeba działać odwrotnie.

Dla pracownika przywództwo oparte na zaufaniu oznacza zachętę do podejmowania inicjatywy i wzięcia odpowiedzialności, nie zapominając jednak, że jednym z czynników sukcesu jest praca zbiorowa. Daje też pracownikom możliwość testowania swoich pomysłów oraz podejmowania ryzyka w sposób bezpieczny i wspierający – przy udziale zarówno liderów i współpracowników.


Przeczytaj, jak najlepiej przyjmować i dawać konstruktywną krytykę

Wady i zalety

Podobnie jak w przypadku wszystkich teorii przywództwa, istnieją zarówno pozytywne, jak i negatywne poglądy na temat przywództwa opartego na zaufaniu. Nie jest to model odpowiedni dla wszystkich firm.

Model przywództwa opartego na zaufaniu ma kilka zalet, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i organizacyjnym:

  1. Przywództwo oparte na zaufaniu promuje zaangażowanie i motywację wśród pracowników. Kiedy czują się oni cenieni i odpowiedzialni, jest bardziej prawdopodobne, że dołożą starań, żeby zwiększyć produktywność.
  2. Model może także promować innowacyjność i kreatywność. Kiedy członkowie zespołu czują się bezpiecznie i wierzą w przywództwo, chętniej dzielą się nowymi pomysłami, mają odwagę eksperymentować i podejmują inicjatywę.
  3. W miejscu pracy, w którym darzycie się dużym zaufaniem, bezpieczne i pozytywne środowisko pracy tworzy się automatycznie. Poprawia to samopoczucie i zmniejsza stres wśród pracowników.

Tutaj możesz przeczytać więcej na temat przywództwa



Podsumowanie

Przywództwo oparte na zaufaniu to metoda, której celem jest budowanie zaufania między liderami a pracownikami poprzez przekazywanie odpowiedzialności oraz zachęcanie do zaangażowania i niezależności. Dzieje się tak dlatego, że lider zachowuje się bardziej jak coach niż postać autorytarna. Zaletami tego modelu jest wyższa inicjatywa i motywacja w zespole oraz zapewnienie bezpieczniejszego środowiska pracy. Wadami może być ryzyko nadużycia zaufania, którego budowanie wymaga wiele wysiłku, oraz wyzwanie, jakim jest nakłonienie wszystkich pracowników do wspólnej pracy.

FAQ

New Public Management (Nowe Zarządzanie Publiczne) to zbiorcze określenie reform sposobu prowadzenia i zarządzania sektorem publicznym, takim jak szpitale i szkoły. Metody te często czerpią inspirację ze świata biznesu.
Zaufanie zwykle tworzy zaufanie, więc jeśli jako menedżer pokażesz, że ufasz swoim pracownikom, istnieje znacznie większa szansa, że pracownicy okażą zaufanie Tobie. Obecność zaufania zwiększa prawdopodobieństwo, że większość ludzi będzie chciała dobrze działać i odpowiednio się zachowywać.
Model zarządzania to wspólne ramy wyjaśniające, w jaki sposób organizacje zarządzają i monitorują swoje działania. Model ma stworzyć takie warunki, aby wszyscy pracownicy mogli działać zgodnie ze strategią.

Nowe artykuły prosto do Twojej skrzynki!

Kilka razy w miesiącu wysyłamy nasz newsletter z wartościowymi artykułami, przewodnikami po produktach, inspirującymi aranżacjami wnętrz oraz aktualnymi promocjami. Zapisz się już dziś!
Zapisz się tutaj!
Proszę czekać...
Klikając "Zapisz", potwierdzasz, że zapoznałeś się z polityką prywatności.